Zwanger

Binnen onze praktijk kun je kiezen uit twee manieren van zwangerschapscontroles en begeleiding tijdens je zwangerschap.
Welke manier je ook kiest; we luisteren naar jouw ideeën en naar wat jou bezig houdt op welk vlak dan ook.

 

AANMELDEN

EXTRA:
Ramadan

Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, heb je vrijstelling voor de Ramadan als je vreest voor de gezondheid van jou zelf en/of jouw (ongeboren) kind. Wij adviseren alle zwangeren om in ieder geval in het eerste trimester, de eerste 12 weken van de zwangerschap, niet te vasten. Het kan zijn dat je twijfelt of je er wel goed aan doet te vasten of je krijgt klachten tijdens de ramadan. Je kunt altijd bij ons terecht voor advies waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met je wensen. Wij respecteren je wens om samen met familie en vrienden te vasten, maar het kan zijn dat wij je om medische redenen adviseren om te stoppen met vasten.

Hoe reageert je lichaam op de ramadan?

In het begin van de ramadan moet het lichaam wennen om niet op de ’normale tijden’ energie binnen te krijgen. Je voelt je daarom waarschijnlijk eerder moe.  Sommige mensen krijgen stemmingswisselingen en worden bijvoorbeeld humeurig. Of je kunt minder goed je gedachten ergens bij houden. Het kan ook zijn dat je je juist beter gaat voelen. Samen met vrienden en familie eten kan heel gezellig en ontspannen zijn. Overdag minder ongezonde tussendoortjes of niet roken heeft ook een positief effect op je gezondheid.
 

Welke klachten kan je krijgen tijdens de ramadan?

Door het andere eetpatroon tijdens de ramadan kun je dit merken:
Moe zijn door laat naar bed gaan en korter slapen. Ook kan het reactievermogen daardoor minder zijn. 
Misselijkheid, hoofdpijn en je niet fit voelen.
Hoofdpijn kan komen door te weinig drinken, weinig koolhydraten en minder koffie (cafeïne) drinken. Plotseling stoppen met koffie of cola kan je ook prikkelbaar en nerveus maken. 
Te weinig drinken kan uitdroging veroorzaken. Uitdroging merk je hieraan: je plast nauwelijks, je bent duizelig en verward of je valt flauw.
Het advies is bij uitdroging om te stoppen met vasten. 
Maagklachten kunnen erger worden.
Lage bloeddruk; je kunt draaierig in je hoofd voelen of flauw vallen.


Adviezen bij de ramadan

Drink genoeg. Per 24 uur heb je minimaal 1,5 liter vocht nodig. Kies voor water en thee.
In het algemeen is het gezonder 's avonds niet te veel en te zwaar te eten. 's Morgens is een stevige maaltijd juist wel goed. Dan heb je overdag minder een hongergevoel.
Probeer niet te veel te eten. Hoe meer je eet, hoe meer energie het lichaam nodig heeft dit te verwerken en hoe groter de kans is dat je lichamelijke klachten krijgt. 


Als je borstvoeding geeft:

Probeer zelf goed en gevarieerd te eten.
Drink ’s nachts voldoende vocht. Probeer niet alleen thee maar ook water en/of vruchtensap te drinken.
Leg je kindje ’s nachts zo veel mogelijk aan. Het kan zijn dat hij hierdoor overdag minder wil drinken.
Sommige vrouwen vinden het prettig om ’s nachts wat melk af te kolven en dit aan het einde van de dag aan hun kindje te geven.
Als je kindje al ouder is dan zes maanden – en dus vaste voeding krijgt – kun je overwegen dit overdag te geven.
Het blijft belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren en bij borstvoeding ook naar je kindje te kijken. Voel je je goed? Is je kindje alert en tevreden? Als je twijfelt aan je eigen gezondheid of die van je kindje, bespreek dit dan met je verloskundige.

 

Eten tijdens je zwangerschap

Tegenwoordig weten we dat gezond oud worden begint in de baarmoeder. Baby's proeven in het vruchtwater wat jij eet.
Op een gegeven moment zijn de smaakpapillen en het spijsverteringskanaal van je kindje al lang klaar. De baby slikt vruchtwater in en kan het met de tong ook proeven. De geur- en smaakstoffen waarmee de baby in de laatste maanden in aanraking komt (en ook de eerste maanden na de geboorte), beschouwt het kind als veilig. Dus wat jij eet in de zwangerschap zal het kind later gemakkelijker accepteren als voedsel!
Dus eet gezond in je zwangerschap: je hebt meer energie, je komt minder snel aan, je krijgt minder zwangerschapsklachten en je kind zal in de toekomst meer de neiging hebben om gezond te eten.

 

Wat is belangrijk om te doen/te weten als je zwanger bent?
 

•    Slik zodra je zwanger bent foliumzuur. Doe dat tot en met de 10e week van de zwangerschap. 
•    Gebruik handschoenen bij het verschonen van de kattenbak of bij het werken in de tuin.
•    Roken, alcohol- en drugsgebruik hebben een slechte invloed op de ontwikkeling van je baby. Je hebt niet snel een betere reden dan nu om te stoppen! 
•    Medicijnen kunnen een slechte invloed hebben op de ontwikkeling van je baby. Neem hierover direct contact op met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven of met apotheek. Of bespreek het met ons.
 

Advies: rook niet als je zwanger bent. Laat je partner ook niet roken. Vind je het moeilijk om te stoppen met roken? Zoek dan hulp. Kijk bij Extra bij Ella: stoppen met roken. Waarom niet roken? Giftige stoffen komen bij de baby binnen en zijn kankerverwekkend. Ze vernauwen de bloedvaten in de navelstreng en je baby krijgt minder zuurstof en voeding. Gevolgen? Twee keer zoveel kans op een doodgeboren baby, op vroeggeboorte, longproblemen en een te kleine baby.

Meer informatie: www.luchtsignaal.nlwww.rokeninfo.nl van  het Trimbos Instituut

 

 

Wat mag je eten?
 

Eet gevarieerd; zuivelproducten, groenten, fruit, bruin brood, rijst, aardappelen, vis, vlees of vleesvervangers. Je groeiende baby heeft alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen nodig. Er zijn speciale vitaminetabletten voor zwangere vrouwen.
o    Beperk het eten van lever(producten) tot maximaal een klein stukje per zes weken. In lever(producten) zit veel vitamine A. 
o    Eet geen rauw vlees.
o    Eet geen van rauwe melk gemaakt voedsel; zoals zachte boerenkaas en sommige zachte Franse kaas (au lait cru).
o    Rauwe producten als groente, kip, vis en vlees kort bewaren.
o    Neem twee keer per week verse vette vis (geen voorverpakte vis).
o    Eet extra ijzerrijke voedingsmiddelen zoals gedroogde abrikozen, noten en donkergroene bladgroenten.
o    Drink geen melk bij de maaltijd, melk belemmert de ijzeropname.
o    Drink veel om harde ontlasting te voorkomen (drink ca. 2 tot 2,5 liter per dag) en eet vezelrijke voeding (bruin brood, bonen, granen en rauwkost). 
o    Wanneer je niet veel buitenkomt, laat ons dit weten dan houden we je vitamine D-gehalte goed in de gaten.
Meer informatie over voeding als je zwanger bent: voedingscentrum.nl en deverloskundige.nl
Of lees bijvoorbeeld de boeken ‘Gezond Zwanger worden’ van Eric Steegers en Anjo Geluk, en ‘Eten voor je kind van Kees Boer.

 

Hoeveel mag je aankomen?
 

De baby neemt wat hij nodig heeft van jou of van jouw reserves. Daardoor verschilt de gewichtstoename per vrouw en vallen sommige vrouwen zelfs af. Zodra je zwanger bent, werkt je suiker- en vetstofwisseling één keer zo langzaam. Dit betekent dat als je normaal eet, je toch twee keer zo veel aan kan komen.
 Hoeveel mag je aankomen?
Dit is afhankelijk van je BMI (Body Mass Index). Over het algemeen adviseren verloskundigen het volgende schema:
•    Normale BMI 18-25  gewichtstoename 10-15 kg is gezond
•    Te laag BMI < 18  gewichtstoename 12-18 kg mag
•    Te hoog BMI >25  gewichtstoename 7-11kg mag
•    Te hoog BMI >30 gewichtstoename hooguit 6/7 kg

Je geeft je eet- en beweeggewoonten straks door aan je kindje. Bedenk dat je straks als moeder een voorbeeld bent voor je kind. Voor je kind is het belangrijk om op te groeien in een gezin waarin gezond gegeten en voldoende bewogen wordt. Dat is de beste start die je je kindje kan geven. Borstvoeding verhoogt de weerstand (bij je baby) en verlaagt de kans op overgewicht voor jou en je kindje.

Hulp nodig?  
Start je de zwangerschap met een te hoog begingewicht? Wil je graag naar een gezond eetpatroon en lukt dit niet? Bespreek dit met ons of neem contact op met een diëtist of voedingscoach.
Karin Rewat, Diétique, praktijk voor voedings- en dieetadviezen in Den Haag, http://www.dietique.nl
Nazli Sahin, Lokman diëtistpraktijk, http://www.medicaya.nl/lokman, 06 45259628