Zwanger

Binnen onze praktijk kun je kiezen uit twee manieren van zwangerschapscontroles en begeleiding tijdens je zwangerschap.
Welke manier je ook kiest; we luisteren naar jouw ideeën en naar wat jou bezig houdt op welk vlak dan ook.

 

AANMELDEN

Eten tijdens je zwangerschap

Tegenwoordig weten we dat gezond oud worden begint in de baarmoeder. Baby's proeven in het vruchtwater wat jij eet.
Op een gegeven moment zijn de smaakpapillen en het spijsverteringskanaal van je kindje al lang klaar. De baby slikt vruchtwater in en kan het met de tong ook proeven. De geur- en smaakstoffen waarmee de baby in de laatste maanden in aanraking komt (en ook de eerste maanden na de geboorte), beschouwt het kind als veilig. Dus wat jij eet in de zwangerschap zal het kind later gemakkelijker accepteren als voedsel!
Dus eet gezond in je zwangerschap: je hebt meer energie, je komt minder snel aan, je krijgt minder zwangerschapsklachten en je kind zal in de toekomst meer de neiging hebben om gezond te eten.

 

Wat is belangrijk om te doen/te weten als je zwanger bent?
 

•    Slik zodra je zwanger bent foliumzuur. Doe dat tot en met de 10e week van de zwangerschap. 
•    Gebruik handschoenen bij het verschonen van de kattenbak of bij het werken in de tuin.
•    Roken, alcohol- en drugsgebruik hebben een slechte invloed op de ontwikkeling van je baby. Je hebt niet snel een betere reden dan nu om te stoppen! 
•    Medicijnen kunnen een slechte invloed hebben op de ontwikkeling van je baby. Neem hierover direct contact op met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven of met apotheek. Of bespreek het met ons.
 

Advies: rook niet als je zwanger bent. Laat je partner ook niet roken. Vind je het moeilijk om te stoppen met roken? Zoek dan hulp. Kijk bij Extra bij Ella: stoppen met roken. Waarom niet roken? Giftige stoffen komen bij de baby binnen en zijn kankerverwekkend. Ze vernauwen de bloedvaten in de navelstreng en je baby krijgt minder zuurstof en voeding. Gevolgen? Twee keer zoveel kans op een doodgeboren baby, op vroeggeboorte, longproblemen en een te kleine baby.

Meer informatie: www.luchtsignaal.nlwww.rokeninfo.nl van  het Trimbos Instituut

 

 

Wat mag je eten?
 

Eet gevarieerd; zuivelproducten, groenten, fruit, bruin brood, rijst, aardappelen, vis, vlees of vleesvervangers. Je groeiende baby heeft alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen nodig. Er zijn speciale vitaminetabletten voor zwangere vrouwen.
o    Beperk het eten van lever(producten) tot maximaal een klein stukje per zes weken. In lever(producten) zit veel vitamine A. 
o    Eet geen rauw vlees.
o    Eet geen van rauwe melk gemaakt voedsel; zoals zachte boerenkaas en sommige zachte Franse kaas (au lait cru).
o    Rauwe producten als groente, kip, vis en vlees kort bewaren.
o    Neem twee keer per week verse vette vis (geen voorverpakte vis of rauwe haring).
o    Eet extra ijzerrijke voedingsmiddelen zoals gedroogde abrikozen, noten en donkergroene bladgroenten.
o    Drink geen melk bij de maaltijd, melk belemmert de ijzeropname.
o    Drink veel om harde ontlasting te voorkomen (drink ca. 2 tot 2,5 liter per dag) en eet vezelrijke voeding (bruin brood, bonen, granen en rauwkost). 
o    Wanneer je niet veel buitenkomt, laat ons dit weten dan houden we je vitamine D-gehalte goed in de gaten.
Meer informatie over voeding als je zwanger bent: voedingscentrum.nl en deverloskundige.nl
Of lees bijvoorbeeld de boeken ‘Gezond Zwanger worden’ van Eric Steegers en Anjo Geluk, en ‘Eten voor je kind van Kees Boer.

 

Hoeveel mag je aankomen?
 

De baby neemt wat hij nodig heeft van jou of van jouw reserves. Daardoor verschilt de gewichtstoename per vrouw en vallen sommige vrouwen zelfs af. Zodra je zwanger bent, werkt je suiker- en vetstofwisseling één keer zo langzaam. Dit betekent dat als je normaal eet, je toch twee keer zo veel aan kan komen.
 Hoeveel mag je aankomen?
Dit is afhankelijk van je BMI (Body Mass Index). Over het algemeen adviseren verloskundigen het volgende schema:
•    Normale BMI 18-25  gewichtstoename 10-15 kg is gezond
•    Te laag BMI < 18  gewichtstoename 12-18 kg mag
•    Te hoog BMI >25  gewichtstoename 7-11kg mag
•    Te hoog BMI >30 gewichtstoename hooguit 6/7 kg

Je geeft je eet- en beweeggewoonten straks door aan je kindje. Bedenk dat je straks als moeder een voorbeeld bent voor je kind. Voor je kind is het belangrijk om op te groeien in een gezin waarin gezond gegeten en voldoende bewogen wordt. Dat is de beste start die je je kindje kan geven. Borstvoeding verhoogt de weerstand (bij je baby) en verlaagt de kans op overgewicht voor jou en je kindje.

Hulp nodig?  
Start je de zwangerschap met een te hoog begingewicht? Wil je graag naar een gezond eetpatroon en lukt dit niet? Bespreek dit met ons of neem contact op met een diëtist of voedingscoach.
Karin Rewat, Diétique, praktijk voor voedings- en dieetadviezen in Den Haag, http://www.dietique.nl
Nazli Sahin, Lokman diëtistpraktijk, http://www.medicaya.nl/lokman, 06 45259628